Ο πρώτος σας “σοβαρός” τηλεφακός

Κατά καιρούς έχω λάβει μηνύματα από πολλούς φίλους του teachme.gr οι οποίοι με ρωτούν σχετικά με τον τηλεφακό Tamron 70-300mm ή όπως ονομάζεται επισήμως τον “Tamron 70-300/4-5.6 Di VC USD“. Ο συγκεκριμένος φακός έχει αποκτήσει πολλή καλή φήμη και στο σημερινό review θα σας αναλύσω την γνώμη γι’αυτόν και αν αξίζει τελικώς να τον επιλέξετε!

Φέρνοντας τα πάντα, πιό κοντά!

Η κυριάρχη ανάγκη που νιώθουμε όταν “ψαχνόμαστε” για τηλεφακό είναι η δυνατότητα “ζουμαρίσματος”. Δέκα στους δέκα νέους φωτογράφους, σχεδόν άμεσα νιώθουν την ανάγκη απόκτησης ενός φακού ο οποίος “φέρνει” τα πάντα πιο κοντά. Γιατί συμβαίνει αυτό δεν έχει εξακριβωθεί πλήρως, προφανώς υπάρχουν πολλοί λόγοι με τους κυριότερους να είναι ότι έχουμε “κακομάθει” από τις compact μηχανές με τα “τρελά” ζουμ και η ανασφάλεια ενός νέου φωτογράφου να επιθυμεί να κρατάει απόσταση και να κάνει “αθόρυβα” την δουλειά του. Στην συνέχεια έρχονται οι ρεαλιστικοί λόγοι απόκτησης ενός τηλεφακού, μέχρι όμως να συμβεί αυτό έχουμε ήδη “φορτωθεί” έναν τηλεφακό ο οποίος μπορεί απλά να μην μας κάνει.

Το εστιακό μήκος των 300mm  είναι κατά γενική ομολογία το πιο προσιτό “ζουμ” που θα μπορέσετε να φτάσετε με τις dslr σας (εκτός αν δώσετε 1000 ευρώ για 150-600mm), αν υπολογίσουμε το σύνηθες ευρυγώνιο 18mm των kit φακών με τα 300mm, τότε από τον υπολογισμό της διαίρεσης 300:18=16,666 υπολογίζουμε ότι μεγαλύτερο zoom που μπορείτε να φτάσετε με μία dslr είναι το x16,6.

Στην αγορά υπάρχουν πολλοί φακοί του συγκεκριμένου εύρους, χρέος μας εδώ στο teachme.gr είναι να σας δώσουμε τις σωστές λύσεις για να μπορέσετε να κάνετε την απόλυτη επιλογή χωρίς ρίσκο.

Δεν είναι το παν τα mm

Όταν με ρωτούν νέοι φωτογράφοι για τηλεφακούς, διστάζω να τους μιλήσω με όρους εστιακού μήκους, δηλαδή στην κλίμακα των “milimeters (mm)”. Συνήθως η συνομιλία μας κινείται γύρω από ορολογίες του τύπου “x10, x20, x45” κλπ. Το x10 κλπ που έχουμε μάθει (καλώς ή κακώς) από τις βίντεοκάμερες και στην συνέχεια από τις bridge/compact μηχανές, είναι ένας “πιασάρικος” τρόπος να κάνουμε τους “άσχετους” με την φωτογραφία να κατανοήσουν την κλίμακα των “mm”.

Θέλω να πω σε όλους όσους ψάχνονται με το zoom και πόσο ζουμ μπορούν να “πιάσουν” με την dslr τους ότι το ζουμ, ή για να μιλάμε σωστά, τα “mm”, δεν είναι το παν αλλά συνήθως άλλοι παράγοντες θα καθορίσουν την σωστή επιλογή ενός τηλεφακού.

Η Γνώμη μου για τον Tamron 70-300 VC

Ο Tamron 70-300mm VC είναι ένας φακός τον οποίο έχουμε δουλέψει και εγώ αλλά και ο Πάνος Βλασόπουλος για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Οπότε η γνώμη μας δεν είναι θεωρητική αλλά απολύτως ρεαλιστική και πρακτική. Στην συνέχεια του άρθρου θα σας αναλύσω τα καλά και τα άσχημα του φακού για να μπορέσετε να είστε προετοιμασμένοι κατά την αγορά σας!

Τον Tamron 70-300mm VC τον αγόρασα το δεύτερο εξάμηνο του 2012, στόχος μου ήταν η αγορά ενός τηλεφακού με ποιοτικά χαρακτηριστικά χωρίς όμως να μείνω άφραγκος. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε ή σιγά σιγά το ανακαλύπτετε, είναι σχεδόν αδύνατο να πετύχουμε και τα δύο στην φωτογραφία, δηλαδή και ποιότητα και καλή τιμή. Ωστόσο μετά απο πολύ ψάξιμο πάντα κάνουμε την καλύτερη επιλογή. Τον Tamron 70-300mm VC τον αγόρασα απο το “Pixmania” το οποίο εκείνη την εποχή ακόμη έστελνε στην Ελλάδα (έχει έδρα την Γαλλία). Πλέον δυστυχώς δεν το κάνει. Ο φακός εκείνη την εποχή κόστιζε μαζί με τα μεταφορικά γύρω στα 345 ευρώ. Ένα ποσό το οποίο θα μπορούσε να διαθέσει ακόμη και κάποιος ερασιτέχνης για έναν ποιοτικό φάκό.

Φακός=Επένδυση

Κάπου εδώ θα κάνω μία παρένθεση για να σας αναφέρω (για ακόμη μία φορά) ότι η αγορά ενός φακού και ιδιαίτερα ποιοτικού (ακριβού δηλαδή) φακού, αποτελεί ίσως την καλύτερη επένδυση. Σε μία εποχή που ο χρυσός έχει “πέσει” και το πετρέλαιο έχει “κάτσει”, οι φακοί παραμένουν σταθεροί ή και ανεβάζουν την αξία τους μέσα στον χρόνο. Οπότε θεωρήστε τους φακούς μία από τις καλύτερες επενδύσεις και παράλληλα βγάλτε καταπληκτικές φωτογραφίες!

Η αγωνία της προσμονής

Όπως κάθε ενθουσιασμένος αγοραστής, περίμενα να παραλάβω τον νέο μου φακό, οι μέρες φάνταζαν μήνες και τα δευτερόλεπτα ώρες ολόκληρες. Μέχρι να έρθει αυτή “μαγική” στιγμή του χτυπήματος της πόρτας (εις διπλούν) από τον ταχυδρόμο, έπρεπε να κάνω κάτι για να “περάσει” η ώρα. Τι έκανα λοιπόν, το έριξα στο διάβασμα σχετικά με τον Tamron 70-300mm VC. Τα περισσότερα που διάβασα ήταν καλά με κυριότερο χαρακτηριστικό την σταθεροποίηση που έχει ο συγκεκριμένος φακός.

Έχοντας μία προηγούμενη άσχημη εμπειρία από Tamron φακό, ήμουν διστακτικός και είχα αγωνία για το αν τελικά θα “κάνει” για μένα. Δεν σας κρύβω ότι κοίταζα παράλληλα και τον Nikkor 70-300mm αλλά τα έφερε η μοίρα να μην τον αγοράσω (ευτυχώς θα έλεγα).

Ήρθε επιτέλους!

Έφτασε η μέρα που επιτέλους ήρθε ο ταχυδρόμος και μου έφερε τον φακό, όλο χαρά τον παρέλαβα και αμέσως έκανα το unboxing (θα το δείτε παρακάτω). Η πρώτη αίσθηση που μου έδωσε από το κουτί μάλιστα ο φακός ήταν ότι αγόρασα κάτι αρκετά ποιοτικό και ότι η Tamron μάλλον άλλαξε ποιοτικά στανταρντ (κάτι το οποίο συνέβη κατά γενική ομολογία από το 2012 και έπειτα). Χωρίς καθυστέρηση, άνοιξα το κουτί και “ώ τι ευτυχία”, ο φακός ήταν εκεί!

Πρώτη αίσθηση του Tamron 70-300mm

Η πρώτη αίσθηση που μου έδωσε ο 70-300mm φακός της Tamron ήταν πολύ καλή! Ο φακός μπορεί να είναι σχετικά φθηνός αλλά η ποιότητα κατασκευής είναι ανώτερη των 350 ευρώ. Κατ’αρχάς να αναφέρω πρώτα απ΄όλα ότι ο φακός είναι κατασκευασμένος για FX μηχανές. Δηλαδή θα μπορείτε να τον δουλευετε και σε DX σώματα αλλά και στην συνέχεια ανα αναβαθμίστείτε με Full Frame μηχανή.

Η αίσθηση του “ζουμ”, δηλαδή της μεταβολής των mm απο το 70 στο 300 ήταν αρκετά ομαλή και φυσιολογική, τα λαστιχένεια δαχτυλίδια του zoom και της εστίασης ήταν (και ακόμη είναι) υψηλής ποιότητας και βεβαίως το μέγεθος του φακού είναι τεράστιο!

Κάτι το οποίο θα μπορούσε να έχει προσθέσει η Tamron για να μας κάνει να τρελαθούμε ακόμη περισσότερο θα ήταν η προστασία από την σκόνη που συνήθως έχουν οι πιο ακριβοί φακοί στην “μοντούρα” τους, δηλαδή ένα λασιχένιο περίβλημα στο “κουμπωμα” του φακού με την μηχανή.

Το μέγεθος βεβαίως… δεν θα πρέπε να μετράει, γι’αυτό μετά τον αρχικό μου ενθουσιασμό έπρεπε να προχωρήσω στην διαδικασία των λήψεων μέσα από το νέο “κανόνι” μου!

Φωτογραφίζοντας με τον Tamron 70-300mm

Μόλις έβγαλα τα κουτιά και τα σακουλάκια, έβαλα το μπουφάν και βγήκα με την μία έξω να φωτογραφίσω, φυσικά η μηχανή μου (η Nikon D90 τότε) εμοιαζε “μπαζούκας” με τον φακό αυτό, οπότε ένιωθα πολύ “μουράτος” κυκλοφορώντας σαν τον Terminator ή στην χειρότερη κάποιον Paparazzi.

Η εμπειρία μου κατά την λήψη με τον συγκεκριμένο φακό είναι άκρως εντυπωσιακή, έχοντας πάντα ως δεδομένο την τιμή του και την κατηγορία του η οποία δεν φτάνει την επαγγελματική. Ο φακός την ημέρα τα πάει περίφημα, και γενικότερα σε συνθήκες με αρκετό ή ελεγχόμενο φως (studio). Πολύ γρήγορος και συνεπής ακόμη και όταν το θέμα ειναι κινούμενο. Ένας φακός κατάλληλος να καλύψει έναν αγώνα ποδοσφαίρου (ημέρας) ή την κίνηση πουλιών και ζώων από μακριά. Κανένα πρόβλημα την ημέρα, άκρως ικανοποιημένος και εντυπωσιασμένος θα έλεγα.

Η νύχτα έρχεται, ο Tamron 70-300 δυσκολεύεται

Η κατασκευή του φακού του επιτρέπει να έχει μέγιστο ανοιχτό διάφραγμα το f/4 στα 70mm, το οποίο κλείνει ακόμη περισσότερο, στα f/5.6 όταν “ζουμάρουμε” στα 300mm. Το μεταβαλλόμενο διάφραγμα είναι ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα των πιο οικονομικών φακών (δείτε το παρακάτω video) και είναι ένα γεγονός το οποίο πρέπει να “καταπιούμε” αν δεν έχουμε τα χρήματα να πάμε σε σταθερό διάφραγμα f/4 ή ακόμη καλύτερα στο f/2.8.

Για όσους τώρα “κάηκαν” με τα f και την ανάλυση του διαφράγματος, απλά να σας πω ότι η μεταβολή του f/4 στο f/5.6 πρακτικά σημαίνει ότι χάνουμε το μισό φως που είχαμε στο f/4. Δηλαδή οι φωτογραφίες μας είναι πιο σκοτεινές. Αν προσθέσουμε φυσικά και το γεγονός ότι έρχεται η νύχτα σιγά σιγά, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ανεβάσουμε το ISO σε τεράστια ύψη για να έχουμε σωστή φωτομέτρηση.

Οπότε όταν “ζουμάρουμε” από τα 70mm στα 300mm, εκτός από το αντικείμενο που φέρνουμε πιο κοντά μας, χάνουμε και 1 στοπ φωτεινότητας. Αυτό είναι το ένα πρόβλημα, το άλλο πρόβλημα είναι ότι ο φακός δυσκολεύεται να εστιάσει στα σκοτεινά και αυτό ενδεχομένως να μας κάνει να γυρίσουμε στην χειροκίνητη εστίαση αφού θα μας “σπάσει” τα νεύρα αργά ή γρήγορα.

Τα 2 παραπάνω “παρατράγουδα” συμβαίνουν σε κάθε φακό 70-300 οπότε δεν τα θεωρώ τόσο μεγάλα προβλήματα, απλώς θα έχω λίγο μεγαλύτερη υπομονή στο focus και θα ανεβάζω το ISO στον Θεό για να μπορέσω να φωτίσω επαρκώς το θέμα μου.

Εμπρός καλό μου VC

To VC το διαφημίζει πολύ η Tamron, πλέον το έχει κάθε φακός της και αυτά τα αρχικά ουσιαστικά σημαίνουν “Vibration Compensation”. Ουσιαστικά πρόκειτα για μία πατέντα της Tamron γιά καλύτερη σταθεροποίηση κατά την λήψη (σε φωτογραφία & βίντεο). Εντάξει είπα, θα είναι όπως είναι το VR στους Nikkor φακούς… ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ όμως!

Το VC του Tamron 70-300mm VC είναι κάτι το οποίο θα σας κάνει να “βρέξετε το βρακάκι σας“! Είναι η πιο εντυπωσιακή σταθεροποίηση που έχω δει ποτέ μου και μία σταθεροποίηση η οποία με έκανε να αγοράσω άλλους 3 επιπλέον φακούς της Tamron (οι οποίοι δεν είχαν όμως την ίδια εξίσου δυνατή απόδοση στο VC).

Δεν ξέρω πως στο καλό το κατάφερε η Tamron, αλλά η σταθεροποίηση του 70-300mm είναι “εξωγήινη”, αν δεν το δείτε δεν μπορείτε να το καταλάβετε. Εκεί που τρέμει το χέρι στα 300mm, απλώς πατάμε το κουμπί του κλείστρου στην μέση και ΜΠΑΜ, τα πάντα σταθεροποιούνται και έχουμε την αίσθηση ενός steady cam. Δεν υπάρχει αυτό το πράγμα, μοιάζει με όνειρο αλλά είναι πραγματικό!

Πρακτική Χρήση του VC

Αφού μάζεψα τα σάλια μου από το γραφείο, συνεχίζω, η σταθεροποίηση του Tamron 70-300mm VC εκτός από σωστές λήψεις χωρίς κουνήματα, μας επιτρέπει να κάνουμε λήψεις με πιο αργό κλείστρο.

Μία θεωρία σχετικά με τους τηλεφακούς μας αναφέρει ότι για να έχουμε εγγυημένα σταθερές λήψεις χωρίς κουνήματα, πρέπει το κλείστρο μας να είναι τουλάχιστον στην ίδια ταχύτητα με τα mm του φακού. Δηλαδή όταν ο φακός είναι στα 70mm η ταχύτητα του κλείστρου πρέπει να είναι τουλάχιστον στα 1/70 κ.ο.κ.

Η παραπάνω θεωρία ΔΕΝ ισχύει με τον Tamron 70-300mm VC. Ο φακός αυτός “δεν καταλαβαίνει” από θεωρίες γιατί το VC που έχει ενσωματωμένο μας μετατρέπει σε RoboCop! Το χέρι δεν τρέμει και εμείς κατεβαίνουμε σε πολύ αργές ταχύτητες κλείστρου. Έτσι δεν χρειάζεται να “κοπανάμε” ISO και οι φωτογραφίες μας ειναι σταθερές και επαρκώς φωτισμένες χωρίς κουνήματα και θόρυβο!

Μετά από δοκιμές (παραπάνω φωτογραφίες μέσα απο διπλό τζάμι παραθύρου παρακαλώ) μπορώ να πω με βεβαιότητα πως ο Tamron 70-300mm VC μπορεί να φωτογραφίσει εως και 4 stop πιο αργά σε σύγκριση με τους άλλους φακούς οι οποίοι δεν έχουν VC. Ένα τεράστιο πλεονέκτημα το οποίο ξεπερνάει κάθε εμπόδιο του συγκεκριμένου φακού.

Η Ετυμηγορία μου για τον Tamron 70-300mm VC

Μετά από 3,5 γεμάτα χρόνια χρήσης του Tamron 70-300mm VC, μπορώ με βεβαιότητα να σας πω ότι αυτός ο φακός θα είναι ο πρώτος σας σοβαρός τηλεφακός και ένας φακός ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει και σε DX αλλά και σε FX σώματα. Διατίθεται σε Nikon, Canon, Sony & Pentax σώματα, οπότε μπορεί να καλύψει κάθε ανάγκη.

Θα σας επιτρέψει να φωτογραφίσετε ακριβώς αυτό που θέλετε χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες όταν οι λήψεις σας είναι ημέρας ή σταθερού φωτισμού. Όσο σκοτεινιάζει αδυνατεί να είναι το ίδιο ικανός αλλά το εκπληκτικό του VC μας επιτρέπει να σώζουμε το παιχνίδι τις περισσότερες φορές. Ανάμεσα από τους 70-300 που κυκλοφορούν, η επιλογή του Tamron 70-300/4-5.6 Di VC USD είναι μία εγγυημένη επιλογή απόδοσης και τιμής! Αρπάξτε τον με κλειστά μάτια αν δεν μπορείτε να ανεβείτε στην κατηγορία του “χιλιάρικου” των 70-200 f/2.8.

Δείτε το video σχετικά με τον Tamron 70-300/4-5.6 Di VC USD

Στο παρακάτω video θα σας δείξω τον Tamron 70-300/4-5.6 Di VC USD και θα σας πω με λίγα λόγια αυτά που έγραψα παραπάνω. Αν θέλετε περισσότερες πληροφορίες, γράψτε μου παρακάτω και θα χαρώ να σας βοηθήσω!